146, अज्ञानमूलो
अज्ञानमूलोऽयमनात्मबन्धो
नैसर्गिकोऽनादिरनन्त इरितः।
जन्माप्ययव्याधिजरादिदुःख-
प्रवाहपातं जनयत्यमुष्यः।। १४६
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अज्ञानमूलः अयं अनात्म-बंधः नैसर्गिकः अनादिः अनन्तः ईरितः। जन्म अप्यय व्याधि जरा आदि दुःख-प्रवाह-पातं जनयति अमुष्यः।।
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यह अज्ञान ही (आत्मा के) अनात्म से बंधन का मूल कारण है। इसे नैसर्गिक, अनादि, अनन्त कहा गया है। जो जन्म, मृत्यु, रोग, बुढ़ापा, आदि दुःखों के उस प्रवाह की उत्पत्ति का कारण है, जिसमें गिरकर आत्मा दुःख से पीड़ित होती है।
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This bondage and attachment with the non-self (अनात्म) is born of ignorance. It is said :
"This ignorance is natural, without a beginning and has no end".
This very ignorance is the very cause of birth, death, disease and decrepitude (old age).
This ignorance pushes one to fall into the flow of all miseries of life.
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